Silke og Aroma anmelder "Drive my Car"

Anmeldelse: “Drive My Car” – en elektriserende tilpasning av Murakamis prosa

18.Februar 2022 av Silke og aroma

For å yte rettferdighet til å anmelde denne filmen grunnet dens lange spilletid , er det noen mindre spoilere av hendelser som er avbildet i de tidlige stadiene av filmen i denne anmeldelsen.

yûsuke Hamaguchi’s Drive My Car er et gjennomtenkt og gåtefull karakterdrama, basert på en novelle av den berømte forfatteren Haruki Murakami.

Yûsuke (Hidetoshi Nishijima) er en suksessfull teaterregissør, gift med TV-sjef Oto (Reika Kirishima). De deler et komplekst, kreativt forhold. En ettermiddag kommer Yûsuke uventet hjem og oppdager at Oto har en affære med en ung skuespiller, Kōji (Masaki Okada), men han sier ikke et ord.

Yûsuke elsker å kjøre bilen sin, en rød Saab, og kjøre linjer på vei til jobb, og spille mot scener som Oto har spilt inn for ham på kassett. Det er under en av disse øvelsene Yûsuke er involvert i en liten ulykke. Selv om han er uskadd, får Yûsuke på sykehuset vite at han har glaukom og vil miste synet på det ene øyet. Ikke lenge etterpå forstyrrer en tragisk hendelse livet deres for alltid.

Fra filmen “Drive My Car”

To år senere aksepterer Yûsuke et opphold på et teater i Hiroshima for å sette opp en produksjon av onkel Vanya. Teateret tildeler ham en sjåfør, Misaki (Tōko Miura), og selv om han først er motvillig, er han enig. De to finner raskt ut at et bånd er knyttet.

Yûsukes skuespill er høyt ansett og kjent for å være flerspråklige produksjoner. Den ukonvensjonelle tilnærmingen ser at skuespillere snakker forskjellige språk – japansk, mandarin, koreansk, engelsk og koreansk tegnspråk – mens en skjerm projiserer undertekster over dem. Selv om det er forventet å opptre selv, kaster Yûsuke uventet Kōji i tittelrollen.

På nesten tre timer er filmen Drive My Car i svært sakte tempo, men likevel gripende drama, mer opptatt av hvem disse menneskene er enn hendelsene som skjer med dem. Den ligner på en eller annen måte Chang-dong Lees Burning (Beoning), ved at den ekstrapolerer en Murakami-novelle til maratonlengde, og gir fokus til karakteren slik at forhold føles ekte og aldri konstruert.

Drive My Car har ikke hastverk med å få fram poenget sitt – tittelsekvensen begynner for eksempel ikke før 40 minutter inn i filmen – men det er fengslende å se Yûsuke og Misaki sakte bli venner og finne ting til felles – selv om de er en del av den forbindelse, er tap og en delt følelse av anger en del av det også. Vi kan bli fristet til å tenke på forholdet deres som på en eller annen måte faderlig. Filmen er ikke subtil når den påpeker at Misaki er på samme alder som Yûsukes datter ville ha vært hvis hun hadde overlevd lungebetennelse. Men Yûsuke oppfører seg egentlig ikke på en foreldrelig måte. Deres dynamikk er en av voksende respekt og vennskap, der hver lærer av den andre, men ikke som en familiær erstatning.

Selv om det ikke er nødvendig å være kjent med Anton Tsjekhovs onkel Vanya for å nyte Drive My Car, kan de som er kjent med det russiske skuespillet være i stand til å trekke rikere sammenligninger og gjenkjenne vanlige temaer. Likevel gir Yûsukes flerspråklige teateroppsetninger fascinerende visninger. Hans eneste retning, tidlig, er at skuespillerne hans skal lese teksten, og sette seg inn i den i en så intens grad at de er i stand til å samhandle på scenen uten å kunne den andres språk. Det blør inn i Yûsukes virkelige liv også, da han og Miaski blir invitert på middag hjemme hos assistenten hans. Selv om det er oversatt, speiler middagssamtalene øvingsdynamikken, med tre ulike språk rundt bordet.

Drive My Car er et av de spennende dramaene som tar en langsom, og til tider nesten vag retning. Dens sløvt fengslende historiefortellingen er vanskelig å formidle i verken denne anmeldelsen eller filmens trailer. Men til slutt innser du at denne langsomme tilnærmingen, sveiset sammen med utmerkede hovedprestasjoner fra Nishijima og Miura, er absolutt verdt og at Drive My Car har trollbundet deg hele tiden.

Se traileren til “Drive my car” her:

SE OGSÅ: ´Zappa´Film- Anmeldelse: En rockestjerne uten like