24.August 2020 av Mayhan Rostamkhel
Christopher Nolans nyeste block-buster film, Tenet, slipper endelig i Europa og andre deler av verden, og det betyr at anmeldelser siver inn.
Men selv om de har mye å si (på den mest vage måten, for å unngå spoilere selvfølgelig) om hvorvidt Tenet er verdt en tur på kino eller ikke, er det få som har noe å si om hvorvidt å gjøre det er en klok ting å gjøre akkurat nå.
Hva tenkte disse kritikerne om Tenet etter å ha sett det?
Vel … de tenkte mye, tilsynelatende! Anmeldelser ser ut til å være over hele rekkevidden, og den eneste virkelige enigheten er at filmen, for det bedre og verre, er Christopher Nolan på toppen av sine krefter, enten det er i hans forkjærlighet for handling eller hans forkjærlighet for svingete turny-fortellinger som er like forvirrende som de er overbevisende.
For hva det er verdt, mener The Guardian at Tenet “ikke er en film [som er] verdt en nervøs tur til storskjermen for å se, uansett hvor trygt det er:”
“Tenets virkelige motor er handlingssekvensene, særlig en som involverer et lasteplan og en annen flerbilsjakt. De er gode; de må være det. Som ørnøyene har påpekt, er Tenet en palindrome, noe som betyr at det er mulig du vil se noen av de samme scenene to ganger. Likevel, for alle de kjempebra bitene av omvendt kronologi, er det lite som henger igjen i fantasien på samme måte som Inception eller til og med Interstellars showcase bendy-virksomhet.”
Indiewires C-anmeldelse av filmen berømmer glimt av en “sprudlende, grenseløs, byhoppende løp,” men sier Tenet er for fast i kjente troper til å ha det gøy med sin tidsbøyende forutsetning:
“Oppsettet innbyr til komedie: en verden spunnet på aksene sine, der kuler vender tilbake til våpen og tyngdekraften er suspendert. Men det er null levetid i Tenet: Nolan snur ganske enkelt tiden i et forsøk på å gjenopprette døde ideer. Og hvis han ikke kunne ha sett for seg at lørdagskvelden skulle være blant dem, føles det dobbelt trist at en film som streber etter å lokke oss alle utendørs, skal besøke disse mange stedene og ikke en gang tillate oss å føle sollys eller frisk luft på ansiktet. Visuelt og åndelig grått er Tenet for spenst til å ha det moro med sin forutsetning; det er en caper for shut-ins, som kanskje ikke utelukker at det blir en løpsk smash.“
Variety roser opptoget av Tenets tidsinverterende effekter, i sammenligning med hvordan filmens verden setter opp muligheten for disse effektene:
Skrevet på denne måten høres oppsettet ut som standardutgaver fra Ian Fleming. Trikset ligger selvfølgelig i det tåkete, sexy konseptet med tidsinversjon, som er bedre sett på skjermen enn forklart på siden – selv om Nolan, som er hans vanlige som manusforfatter, ikke skimper på litt stodgy, film -pauser forklaringer heller. Som Inception er det en film der velinformerte figurer ofte stiller spørsmål (“Vet du hva en freeport er?” “Du er kjent med Manhattan-prosjektet?”) Som de umiddelbart gir et detaljert svar på. Så mye ordbruk som Nolan bruker til å plukke ut de jazzeste ideene sine, er spenningen alt sammen i deres filmatiske illustrasjon: Filmens uhyggelige bilder av kuler som siver bakover gjennom omvendt luft (detritusen til en kommende krig, er vi fortalt), er mer slående enn den ryddig teori bak banen deres.
SE OGSÅ: Anmeldelse: ‘Parasite’ trosser absolutt alle forventninger