Jeffree Star og Shane Dawson

Jeffree Star og Shane Dawson solgte 1 million paletter på 30 minutter

8. November 2019 av Alexina Klev

Shane Dawson og Jeffree Stars siste satsing er en statement

Shane Dawsons nye dokumentarserie, The Beautiful World of Jeffree Star, ble opprinnelig drillet som et blikk inn i YouTubes omstridte skjønnhetsverden, hvilket er en dominert av skandaløse feider og uendelige øyeskygge-paletter. I stedet følger serien Dawson og Star når de går sammen om å lage en palett sammen – og på den måten vandrer de naturlig inn i sitt eget drama.

Midt i seriens løp avslørte YouTuber James Charles, top-skjønnheten at han snart ville gi ut en ny palett. Fans av Dawson og Star oversvømmet Charles ‘YouTube-side for å fornærme arbeidet hans, inkludert paletten og videoene hans. Mange hevdet at de bare skulle kjøpe Dawsons palett for å støtte ham; andre kalte Charles ‘produkt for ikke å være like bra. Han endte til slutt med å etterhvert skru av kommentar-feltet.

På YouTube er paletter grunnlag for fankrig i 2019, og innsatsen er høy: for YouTuberne bak dem er det store penger å tjene.

Conspiracy-palletten
Foto: Shane Dawson

James Charles ‘primære palett selger for 39 dollar, og han hevdet å selge seg ut av den innledende kjøringen på fem minutter da den debuterte i november 2018. Dawson og Star’s palett er enda dyrere. Den komplette 18-skyggen paletten vil selge for 52 dollar når den skal selges fredag 1. november, og en ni-skygge palett vil selge for 28 dollar. De vil også selge en pakke på 90 dollar med seks leppestifter. Fans som vil ha hele kolleksjonen, som også inkluderer leppegloss, leppepomade og en pose, kan få den i en pakke for 210 dollar.

Deres “Conspiracy” -palett kunne generere 17,5 millioner dollar gjennom salg i butikken og ytterligere 17,5 millioner dollar på Star’s nettsted, ifølge Morphe-ledere som snakker om potensielt salg i dokumentarserien, samt Star sine egne beregninger. Disse tallene høres enormt ut, men Dawson og Star har en samlet 39 millioner YouTube-følger

“Du kan reise hjem med 10 millioner, dollar” sier Star til Dawson i en episode. “Hvordan får det deg til å føle deg?”

Nesten hver eneste stor skjønnhetsvlogger og guru har en sminkepalett i disse dager. Og for flere topp-skjønnhet YouTubere, er disse palettene laget av samme selskap: Morphe, et merke som bare er i tiår og beskriver seg selv som å være “skapt for skaperne.” Selskapet har gått sammen om å distribuere paletter med YouTubers inkludert Jaclyn Hill, Charles, Star, og nå Dawson. Det betyr, uansett hvem som vinner denne sesongens palettslag – Charles eller Dawson – får Morphe en skive.

I kjøpesentre over USA og Canada er Morphe’s butikkvegger dekket med ansikter fra populære skapere som er umiddelbart gjenkjennelige for tenåringer som går forbi. En studie fra 2018 fra skjønnhetsforskningsfirmaet Mintel fant at YouTubers og påvirkere av mannlige skjønnheter hadde innvirkning på hvilke sminkeprodukter som ble solgt til høyere priser. Emine ErSelcuk, Morfees visepresident for global detaljhandel, krediterer teaming med influencere og YouTubers tidlig i selskapets liv som en del av suksessen.

“Vi samarbeider med påvirkere som er tro mot visjonen om den skjønnhetspåvirkeren,” sa ErSelcuk til Retail Insider i februar. “Og vi har hatt veldig, veldig suksess med denne formelen.”

En del av det er fordi YouTubere har en sterk forbindelse med fansen deres, og de kan bygge hype rundt produktene sine. Dawsons dokumentar skulle visstnok handle om Star, en kontroversiell skjønnhetsvlogger som har blitt en stift i scenen så vel som samfunnet rundt ham, men den ble til en seks timers lang salgsbane for den nye paletten deres. Den heter “Conspiracy” med referanse til Dawsons tidligere arbeid.

SE OGSÅ: YouTube-stjernen Jaclyn Hill viser frem strekkmerker som svar på ‘stadige kommentarer’ om hennes vekt

Leave a Reply

Your email address will not be published.