´Zappa´Film- Anmeldelse: En rockestjerne uten like

2. Juli 2021 av Silke og aroma

En overbevisende dokumentar leverer et omfattende portrett av den provoserende musikalske geniet Frank Zappa som vi fikk sett kunstverket av et prosjekt på Odeon Kino Storo for den fullkomne opplevelsen.

Med Alex Winter’s dokumentarfilm “ZAPPA” får vi et ´all-access´og modig unyansert syn på livet til denne episke amerikanske skaperen og tenkeren. Det er historien om en mann, en komponist først og fremst, som ville trosse ethvert hinder for å få musikken til å danse i hodet, og det viktigste publikummet for det, det eneste som virkelig hadde betydning, selv om millioner ville bli glad i det eller ei, var Zappa selv.

Frank Zappa i dokumentarfilmen “ZAPPA”

Selvrefleksjon

Filmen gjenspeiler arbeidet til mannen selv, takket i stor grad rikdommen av arkivmateriale fra det enorme Zappa-hvelvet, som Zappa-familien Winter og produsent Glen Zipper fikk tilgang til. Filmen er produsert av Zappas sønn og nåværende forvalter av Zappa Family Trust, Ahmet Zappa (som også har en produsentkreditt, sammen med sin avdøde mor, Gail

Filmen “Zappa” prøver å vikle seg rundt livet og den enorme karrieren til Frank Zappa, som døde av prostatakreft i 1993 i en alder av 52 år. Men på grunn av hans frodige og enormt varierte musikalske produksjon – 62 album utgitt i løpet av livet og 53 posthumt – filmen føles som epokegjørende rundt hans arbeid, som ikke bare kun var “rockemusikk” men også teater, komedie, avantgarde oppreden, visuell design, animasjon og filmskaping.

Kerry McNabb og Frank Zappa i “ZAPPA”
Fotokreditt: Yoram Kahana

Masse innhold

Som en del av å bruke Zappa-hvelvet til denne filmen, siktet Winter og Zipper seg for å bevare mange av materialene som finnes, og arkivets store bredde er en dokumentarers drøm. Som ung mann var Zappa besatt av film og redigering, og filmen inneholder opptak som går tilbake til Zappas barndom, inkludert tidlige zombieflikker han laget med sine søsken og foreldre i hovedrollen. Blandt disse utklippene av familiefilmer og amatørfilmer er arkivopptak fra 1950-tallet etter krigen der han vokste opp med å leke med gassmasker gitt til familien mens faren, en kjemiker, jobbet på en sennepsgassfabrikk.

For de som ikke er kjent, er det den perfekte grunning. Det er en kunstnerisk konstruert, omfattende filminnføring til en mann som gjorde så bred og varig innflytelse som enhver musiker fra det 20. århundre. Det er også en studie av ressurssterkhet og mot som er nødvendig for å lykkes i ethvert kreativt arbeid, og en honnør til en modig og mye savnet kriger for årsakene til kreativitet og ytringsfrihet.

Komplisert kunstner

Ut av intervjuer med sine nærmeste samarbeidspartnere og tidligere bandkamerater, TV-intervjuer, innspillinger av live konserter og forestillinger, opptak bak kulissene og intervjuer med kona Gail (som døde i 2015), fremstår et lappeteppportrett av en komplisert mann, krevende kunstner og en entydig visjonær. Hans bandkamerater hevder at han var en krevende låtskriver og bandleder, som hele tiden strever etter perfeksjon, sjelden å dele ut komplimenter.

Hvis den overdimensjonerte arven til verket hans har noen konsistens, er det i det rene uttrykket for hans visjon, i hvilken form som måtte ha vært. Zappa uttaler gjentatte ganger at han laget musikken han ønsket, trengte, å høre. Hvis andre ønsker å lytte, er han glad for å tilby innspillingene som en offentlig tjeneste. I “Zappa” er denne legendariske kunstnerens kompromissløse natur avstivende, dristig og fullstendig forfriskende.

Med en utmerket kinoopplevelse hos Odeon Storo og en film med mange gode nyanser gies filmen terningkast:

SE OGSÅ: Gitarlegenden Eddie Van Halen er død