YouTube på vei til å bli den neste podcasting-giganten

12. september 2019 av Daniel Chaeechiyan

Youtube har blitt ganske populært plass for podcaster lyttere og det er på vei til å bli enda større en noensinne.

Ifølge studier vises det at YouTub dominerer med hele 43% i markede, det vil se at podcast lyttere har heller gått til YouTube enn til andre aktører som Apple med (34%) og Spotify (23%) lyttere.

YouTubers og podcasters har brukt plattformen for å krysse markedsføre lydprogrammene sine, og det er mulig at YouTube til slutt oppretter en dedikert seksjon for ytterligere å fremme dette. YouTube-Megastjerner som Logan Paul og Emma Chamberlain har brukt sin eksisterende fanbase fra YouTube for å popularisere podcastene sine ved å legge ut videoepisoder for hvert lydprogram på dedikerte kanaler.

Og på baksiden av det har podcastere startet YouTube-kontoer for å tilby sine allerede populære show i et nytt konsept til sine fans og lyttere. Podcastere som Joe Rogans “Joe Rogan Experience” og Ethan og Hila Kleins “H3 Podcast”, som nå tilbyr to kanaler – en for høydepunkter og en for lengre episoder og intervjuer. Med denne metoden lar det seg til å trekke inn lyttere på en måte som er mer på linje med YouTube – med det kortere klippet – og deretter tilby episoden i full lengde for de som vil ha mer.

YouTube kan nå vurdere til å utvikle ut en utpekt side eller app-seksjon som gjør podcast enklere å finne, i lik linje som det Spotify og Apple Music hver har gjort for podcastinnhold.

Vanligvis bygger podcastere forhold til merkevarer og leser deretter annonser under showene sine, i motsetning til dette, leverer YouTube automatisk annonser for skaperne og betaler dem i henhold til totale visninger. Verter som tapper på YouTube vil sannsynligvis fortsatt lese sine egne annonser, men de kan i tillegg ta inn annonseinntekter fra plattformen som viser annonser på videoversjonene av showene sine.

YouTubes massive publikum har nådd med 2 milliarder påloggede brukere over hele verden – derfor kan detfå inn flere lyttere enn det skaperne kan ha fått tilgang til via andre plattformer. For eksempel har Spotify bare 230 millioner månedlige brukere over hele verden – bare omtrent en tidel av YouTubes brukerbase. Og utenfor rekkevidden alene, er YouTube mer tilgjengelig for de som ikke snakker engelsk på grunn av undertittelfunksjonen. Det kan hjelpe podcastere med å benytte seg av et mer globalt publikum, ettersom podcast på Spotify og Apple Music har en tendens til å være bare engelskspråklige.

YouTubes popularitet som podcast-forbruksplattform kan vokse ytterligere at mest mulig podcast-lytting skjer hjemme. For de som ikke betaler for YouTube Premium, er det vanskelig å lytte til podcaster mens du er på farten: I motsetning til med Premium, kan gratis brukere ikke fortsette å lytte til lyd hvis de låser telefonen skjermen eller bytter til en annen app. Men det er sannsynligvis ikke noen dealbreaker, ettersom nesten to tredjedeler (64%) av podcastlytting forekommer hjemme mot bare 24% mens de pendler..

Hvis flere skaper fortsetter å laste opp video av innspillingsøktene sine – som Rogan eller Kleins – kan faktisk den ekstra biten av interaktivitet faktisk være en forskjell for brukerne, som ofte føler en sterk tilhørighet til vertene.

Legg inn en kommentar