Filmanmeldelse Innsiden Ut 2

Anmeldelse: “Innsiden Ut 2” – Når følelser blir voksne

06. August 2024 av Silke og Aroma

Disney/Pixar’s “Innsiden Ut 2” tar seerne med på en ny reise inn i den følelsesmessige verden som ble etablert i den originale filmen.

Med en visning i den største og mest spektakulære storsalen på ODEON Kino, Storo, er det lett å sette pris på både filmens visuelle og auditive kvaliteter i en fullkommen kinoopplevelse.

Følelsesmessige utfordringer

I denne oppfølgeren følger vi Riley, som nå er tenåring og navigerer gjennom den følelsesmessige turbulensen av videregående skole. De velkjente karakterene Joy (Glede), Sadness (Sorg), Anger (Vrede), Fear (Frykt), og Disgust (Avsky) er tilbake, og nye figurer som Envy (Misunnelse) introduseres for å speile tenåringens komplekse følelsesliv. Denne utvidelsen tilfører filmen en frisk vri, men skaper også noen utfordringer i hvordan de nye følelsene blir håndtert. Misunnelse, for eksempel, er en interessant tillegg, men den føles noe overfladisk utforsket.

Visuelle styrker og strukturelle svakheter

Filmen er visuelt imponerende med Pixar’s karakteristiske animasjon som lyser opp Rileys indre verden med fantasifulle detaljer. Den store storskjermen fremhever de subtile nyansene i animasjonen og gir en rik visuell opplevelse. Imidlertid kan enkelte sekvenser virke rush-aktige, og filmens struktur kan føles fragmentert. Dette kan skape en følelse av at visse scener og karakterutviklinger ikke får den nødvendige oppmerksomheten.

Humor, dybde og musikk

Balansen mellom humor og dybde er effektiv i filmen. Joy’s livlige optimisme og Anger’s hissige utbrudd gir mange komiske øyeblikk som vil appellere til både yngre og voksne seere. Samtidig prøver filmen å utforske alvorlige temaer som misunnelse og usikkerhet, men klarer kanskje ikke å dykke så dypt som ønsket. Michael Giacchino’s musikalske bidrag forsterker filmens emosjonelle tone, selv om det ikke alltid når den samme magiske kvaliteten som forgjengeren.

Alt i alt er “Innsiden Ut 2” en solid oppfølger som gir både underholdning og refleksjon. Selv om filmen kanskje ikke når de samme høydene som sin forgjenger, er den en verdifull filmopplevelse. For dem som ønsker en film som kombinerer humor med en dypere utforskning av følelsenes rolle, er “Innsiden Ut 2” et godt valg, spesielt når sett på en storskjerm som virkelig fremhever filmens visuelle og auditive kvaliteter.
Du kan kjøpe billetter til Innsiden Ut 2 her:
Terningkast3silkeogaroma

Klar for å se hva “Innsiden Ut 2” har i vente? Ta en titt på traileren her: