Karpe på første klasse
Norges viktigste gruppe snur nok en gang opp ned på alt.
«SAS PLUS / SAS PUSSY»
«Tvinger deg til å lytte i 29,47 sammenhengende minutter.»
EP: «Digger de deg eller digger de læga (pengene)?». I utgangspunktet et absurd spørsmål fra munnen til en norsk rapper.
Likevel sier linjen det meste om den eventyrlige suksessen til Karpe Diem, som i løpet av de siste fire dagene både har forvirret og hauset opp sine mange fans gjennom en bølge av tilsynelatende usammenhengende Instagram-inntrykk.
Bilder og videoer med alt fra SAS-fly, prinsesse Diana, pakistanske sangere og kart over Youngstorget, til preppebiler, jordanske kongeligheter, Wikipedia-artikler om medgift, og rapduoens egne private opptak.
Noe var med andre ord i gjære. Og i dag ble det endelig et slags system i galskapen, da Chirag og Magdi (nå bare Karpe) slapp oppfølgeren til det visuelle 2016-eposet «Heisann Montebello».
Krever full oppmerksomhet
Tro likevel ikke at hintene nødvendigvis faller lett på plass når du først setter på deres nye prosjekt, «SAS PLUS / SAS PUSSY». Selv ikke med den underholdende og interaktive nettsida sasplussaspussy.no, hvor man kan lese samtlige tekster og trykke på linker som gjør disse noe enklere å tyde.
Denne gangen er det nemlig liten tvil om at Karpe har bestemt seg for å virkelig utfordre sine lyttere. Ikke bare med et internt og intrikat tekstinnhold som krever din fulle oppmerksomhet, men også gjennom et unikt format som vil frustrere både unge og eldre ører som for lengst har opparbeidet seg et kort «attention span».
Angriper plateselskapet
Omtalt som et «rap-hørespill» varer «SAS PLUS / SAS PUSSY» i 29,47 sammenhengende minutter uten mulighet til å skippe verken fremover eller tilbake.
Dermed tvinges du til å lytte. Grundig.
Som åpningslinjen i denne anmeldelsen viser, er det tankene på innsiden som nå virkelig eksponeres – om enn i noe kryptisk form.
Nådeløs utlevering
Kjærlighet, svik, skam, drømmer og usikkerhet brettes ut gjennom både tankevekkende og latterfremkallende linjer. Fra den behagelige vindusplassen med ekstra benplass på SAS Plus, til avsløringer om knuste backstage-dører, og en nådeløs utlevering av deres gamle plateselskapssjef i Cosmos Music («Jeg veit at du har stjælt av meg (timeshare)»).
I sentrum for det hele står klassereisen – både deres egen og foreldrenes. Fra hest og kjerre på landsbygda i India, til Audi A4 på Skedsmokorset. Fra unge amatør-rappere med en drøm, til Norges mest ettertraktede og best betalte stjerner.
«TP og Helly Hansen ga oss sjansen til å stå på en balkong / Vi så på Sean, lå på gulvet, kan vi få til noe sånn?», rapper Magdi intensivt på «Moscot & Dior». Og 16 år etter at norsk hip hop for aller første gang inntok Oslo Spektrum, gjorde de jo selv nettopp det. Og igjen. Og igjen.
I dag er det gutta selv som har ledet veien («Preppemaskin – for Cez og Hakeem»). Nettopp derfor er det en velsignelse at landets største gruppe nok en gang velger å benytte sin hardt opparbeidede frihet til å ta et kreativt ansvar.
Aldri solgt ut
Å holde det ekte har sjelden beskrevet en rapduo bedre. Enten det er snakk om å putte hele overskuddet sitt i oppgradering av stadig mer legendariske sceneshow, eller å aldri selge ut for kortsiktige kroner. Av den grunn har de heller aldri «mistet fjes». En kompromissløs suksessoppskrift de færreste kunne ha dratt i land.
«Sagt nei til «Hver gang vi møtes» mer enn én gang / En gang: da, hver gang: når / Jeg pugga disse reglene og penga begynte komme, booi.»
Når prosjektet rent musikalsk sett dessuten er det beste gutta har levert til dags dato – mye takket være en halvtime med perfeksjonert produksjon signert Aksel «Axxe» Carlson ogThomas Kongshavn, samt den melodiske assistansen fra det 19 år gamle Stavanger-stortalentet Isah (fabelaktig på både «Syreangrep» og triumferende «Blod, Homie») – blir det igjen klart hvorfor Karpe bare fortsetter å vinne